בשעה טובה החלטתם לעזוב את בית ההורים ולעבור לגור לבד – אצל חלק זה קורה מוקדם יותר, ואצל אחרים מאוחר יותר, אבל חוסר הוודאות הכלכלי – מלווה את כולם.

מה המשמעות הכלכלית של היציאה מבית ההורים?

העלויות החודשיות שיש לקחת בחשבון כשעוברים לגור לבד הן בין היתר: דמי השכירות, החשבונות השונים (ארנונה, חשמל, מים, ועד בית, גז, אינטרנט – תשתית וספק, כבלים/לוויין), תחבורה, מזון ועוד.

כדי להתכונן טוב יותר לקראת המעבר למגורים לבד כדאי לעשות ניתוח נכון של ההוצאות הצפויות.

הנה כמה דברים שכדאי לשים אליהם לב:

לבד או עם שותפים?

השאלה הראשונה שתצטרכו לשאול את עצמכם בהקשר של יציאה מבית ההורים היא האם תגורו לבד או עם שותפים. מגורים עם שותפים עשויים להוזיל את עלות שכר הדירה, אבל לא רק – כשגרים עם שותפים חולקים גם בהוצאות נוספות כמו ארנונה, מים, אינטרנט, טלוויזיה, חשמל, ועד בית, גז ולעיתים גם מזון.

שלב החיפוש: נסו להעריך את גובה החשבונות

חיפוש דירה אינו תהליך פשוט. באזורים מסוימים, בעיקר באזור המרכז, הביקוש לדירות להשכרה כל כך גבוה, כך שתהיו חייבים לעקוב בקפדנות אחרי האתרים הרלוונטיים כדי לא לפספס דירות שעשויות להתאים לכם. אם אתם מתכוונים להשתמש במתווך שימו לב כי עלויות התיווך אינן נמוכות ובדרך כלל מסתכמות בחודש שכירות.

כשאתם מוצאים דירה שעונה על הדרישות שלכם, נסו להעריך מה תהיה העלות החודשית של החשבונות השונים, בנוסף לשכר הדירה. בדקו מה גובה ועד הבית בבניין וכמה ארנונה תדרשו לשלם (ניתן לבקש מהדיירים הקיימים או מבעל הבית לראות חשבונות ישנים).

בנוסף, נסו להעריך מה יהיה גובה הוצאות התחבורה שלכם. בדקו האם באזור של הדירה יש תחנות של האוטובוסים שתזדקקו להם, אם בכוונתכם להשתמש בתחבורה ציבורית, כי אחרת אתם עלולים לבזבז כסף רב וזמן יקר על פתרונות אחרים. אם תחליטו להחזיק רכב משלכם, קיימות הוצאות נוספות שעליכם לקחת בחשבון כמו: דלק, טסט, ביטוח חובה ומקיף, אגרת רישיון רכב, חנייה, טיפולים ואפילו קנסות.

שלב חתימת החוזה: שמרו לכם אופציה להאריך את תקופת השכירות

מצאתם דירה כלבבכם? מזל טוב. עוד לפני החתימה על החוזה בדקו איזה ריהוט קיים בדירה (האם יש מקרר? מזגן?), איזה ריהוט ניתן לבקש מבעל הבית שיוסיף ואיזה תצטרכו לקנות בעצמכם. בדקו האם יש בדירה דוד שמש. בארצנו החמה דוד שמש עשוי לצמצם משמעותית את הוצאות החשמל שלכם.

כשאתם מקבלים את החוזה לקריאה לפני החתימה עליו, בדקו מה משך תקופת השכירות והאם יש אופציה להאריך אותה כשהחוזה מסתיים. ריבוי מעברים גורם להוצאות רבות ומיותרות. כמו כן, יש לשאוף כי יהיה סעיף בחוזה המאפשר לכם להאריך את תקופת השכירות מבלי שמחיר הדירה יעלה – או יעלה באופן סביר.

ישנן עלויות נוספות שאתם עשויים להידרש אליהן לפני המעבר: לעיתים תצטרכו לשלם לעו”ד עבור עריכת החוזה; במידה ויש לכם ריהוט להעביר תצטרכו למצוא חברת הובלה (אם אין חבר/בן משפחה עם רכב מתאים); רכישות חד פעמיות של ריהוט ומכשירי חשמל ועוד.

ומה עוד?

לפני שאתם מתקשרים עם ספק מסוים, כמו אינטרנט, כבלים/לוויין- עשו סקר שוק. סקר כזה יכול להקטין משמעותית את ההוצאות שלכם.

לאחר שהתמקמתם, בדקו את רשתות המזון באזור הדירה שלכם על מנת להבין איזו הזולה ביותר. לרוב, הרשתות הגדולות יהיו זולות יותר מהסופרים השכונתיים. כשאתם הולכים לקניות מזון הקפידו להגיע שבעים, לבדוק מחירים ולא להתפתות למבצעים אם לא מדובר במוצרים שאתם צריכים.

הדבר החשוב ביותר כשעוברים לגור לבד הוא לנהל תקציב חודשי, לעקוב אחר ההוצאות שלכם ולבדוק מידי פעם האם אתם עומדים בתקציב ולא חורגים ממנו.