החיים דינמיים, לטוב ולרע, ומייצרים התמודדויות שונות כאשר חלקן מלוות בהוצאה כספית משמעותית: טיפול שיניים יקר, תיקון הרכב, תקופה ארוכה ללא עבודה, חתונה, צורך להתאוורר בחופשה קצרה, או ההבנה שהגיע הזמן להחליף את הספה הישנה שירשתם מסבתא.

הדרך של מרביתנו להתמודד עם הוצאות אלו היא להשתמש בחסכונות שצברנו. כסטודנטים, עם לא מעט הוצאות ומעט מדי הכנסות (קרוב לוודאי), הדיבורים על חיסכון נראים לכם מרוחקים מהמציאות שלכם, ובלתי אפשריים, אך דווקא בנקודת זמן זו חשוב כי תתחילו לחסוך. אימוץ של הרגלים פיננסיים נכונים כבר בגיל צעיר יפעל לטובתכם בטווח הארוך, ויאפשר לכם להתנהל כלכלית באופן מושכל במשך כל חייכם כבוגרים.

כלל האצבע הוא חיסכון של כ-20%-30% מההכנסה החודשית, אך גם הפרשה של סכומים קטנים יותר יכולה להצטבר לחיסכון משמעותי במשך הזמן, ולסייע לכם להתמודד עם הוצאות צפויות ובלתי צפויות.

כך מתחילים לחסוך ב-3 צעדים פשוטים:

  1. תרשום, תרשום: על מנת לדעת כמה אתם יכולים לחסוך מדי חודש, עקבו אחר ההכנסות וההוצאות שלכם במשך מספר חודשים. רשמו כל הוצאה בדקדקנות, גם אם זה מתיש. בחינת ההוצאות מול ההכנסות לאורך מספר חודשים תעזור לכם להחליט כמה אתם יכולים לשים בצד מדי חודש, וגם תעזור לכם לראות איפה אתם מוציאים יותר מדי.

    רישום מדויק של ההוצאות שלכם יכול לסייע לכם לאתר מקומות בהם אתם יכולים לחסוך: האם אתם משלמים עמלות גבוהות מדי לבנק שלכם? אולי הגיע הזמן להחליף חברת סלולר או ספק אינטרנט? אולי אתם אוכלים יותר מדי בחוץ, או מוציאים יותר מדי על בגדים חדשים?

     

  2. צוללים לנתונים: בחרו תכנית חיסכון. בדקו עם הבנק שלכם מה תכניות החיסכון שהוא מציע לכם ובאיזה תנאים, וזכרו כי במרבית הבנקים יש תכניות עם תנאים מועדפים לסטודנטים. אם אתם עובדים במקום עבודה מסודר, בדקו האם המעסיק שלכם הוא מציע לעובדיו קרן השתלמות. קרן השתלמות היא תכנית חיסכון מצוינת במסגרתה אתם מפרישים 2.5% משכרכם והמעסיק עד 7.5%, ואת הכסף שנצבר בה ניתן לפדות לאחר 6 שנים מההפרשה הראשונית. בנוסף, ודאו כי המעסיק שלכם משלם עבורכם לפנסיה (גם זה סוג של חיסכון)– כפי שהוא מחויב על פי החוק.

     

  3. קבעו יעדים: החלטתם איזה סכום תרצו לחסוך מדי חודש ובחרתם תכנית חיסכון? הגיע הזמן להציב יעדים. קבעו לכם נקודת זמן בה תבחנו שוב את ההוצאות וההכנסות שלכם, שלאחריה אולי תוכלו להגדיל את החיסכון החודשי שלכם. נקודת זמן זו גם תוכל לספק לכם תמונת מצב האם ההפקדה החודשית אכן אפשרית מבחינתכם ואינה גורמת לכם להגדיל את המינוס, למשל. ולסיום – אך אף הפיתוי – השתדלו לא לגעת בחיסכון הנצבר.